آشنایی با سامانه پدافند هوائی دراکو ( Draco )

این سامانه در حقیقت نمونه به روز شده سامانه پدافندی اتوماتیک (Otomatic) است که در دهه 80 توسعه یافت. لازم به ذکر است که سامانه اتوماتیک با وجود عملکرد مناسب هیچ گاه در ارتش ایتالیا به خدمت گرفته نشد. دراکو در سال 2010 رونمایی شد و پس از آن شرکت سازنده برای فروش آن به مشتریان خارجی اعلام آمادگی کرد ، هر چند که تاکنون هیچ سفارشی برای صادرات این سامانه دریافت نشده است.

سامانه Otomatic نمونه پیشین Draco

برجک کنترل از راه دور این سامانه به یک قبضه توپ 76 میلیمتری دریایی با نرخ آتش بالا و سیستم بارگذاری تمام خودکار مهمات مجهز است. توپ 76 میلیمتری مورد استفاده با نرخ آتش 80 تا 100 گلوله در دقیقه امکان استفاده از طیف گسترده ای از مهمات 76 میلیمتری همچون گلوله های هدایت شونده DART و گلوله های ترکش شونده را دارد.

سیستم تغذیه توپ ظرفیت 12 گلوله را دارد که توسط سیستم بارگذاری خودکار با 24 گلوله ذخیره پشتیبانی میشود. این سیستم از قابلیت انتخاب نوع گلوله برخوردار است. موضوع جالب توجه در سامانه دراکو ، انتخاب کالیبر 76 میلیمتری است در حالی که سامانه های پدافند توپخانه ای مدرن نهایتا از توپ هایی با کلیبر 20 الی 40 میلیمتری بهره میبرند. این موضوع به افزایش برد موثر سامانه به 6 الی 8 کیلومتر مرتبط است ، تا سامانه قبل از اینکه در برد موثر تسلیحات بالگرد ها قرار بگیرد آن ها را شکار کند. دراکو با برخورداری از رادار کوتاه برد کنترل آتش ، امکان مقابله با انواع اهداف هوایی نظیر پهپاد ها ، جنگنده های در ارتفاع پایین ، موشک های کروز و بالگرد ها برخوردار است و میتواند در نقش دفاع نقطه ای و یا ایجاد پوشش پدافندی برای کاروان های نیروی زمینی وارد عمل شود .علاوه بر این میتوان از دراکو به منظور دفاع ساحلی نیز بهره گرفت که در این نقش سامانه با اجرای آتش مستقیم در حداکثر برد 20 کیلومتر اهداف دریایی متخاصم را منهدم میکند. دراکو برای دفاع از خود به چندین نارنجک انداز با نارنجک های دودزا و یک قبضه تیربار کالیبر 7.62 یا 12.7 هم محور نیز مجهز شده است.

بر خلاف سامانه اتوماتیک که از برجکی سنگین وزن با زره فولادی بهره میبرد که به شاسی شنی دار تانک نیاز داشت ، سامانه دراکو دارای برجکی با زره کامپوزیتی است که علاوه بر مقاومت در برابر گلوله های ضد زره کالیبر پایین و ترکش خمپاره و توپ ، وزن نسبتا پایینی دارد در نتیجه نصب برجک بر روی شاسی های چرخ دار با پیکره بندی 8×8 و کامیون های ترابری سنگین نیز امکان پذیر است.

لازم به ذکر است که امکان اضافه کردن زره برای افزایش سطح حفاظت برجک نیز وجود دارد . شاسی پایه و استاندارد برای سامانه پدافندی دراکو ، شاسی تانک دیسترویر Centauro با سرعت و تحرک بالا است. این شاسی با پیکره بندی 8×8 به پیشرانه دیزل توربوشارژ 520 اسب بخاری ایویکو مدل MTCA مجهز است. همچنین این شاسی از سیستم کنترل مرکزی باد تایر ها (CTIS) و تایر های پنچر رو (RUN FLAT) نیز برخوردار است.

مشخصات :
کشور سازنده : ایتالیا
شرکت سازنده : اتو ملارا
خدمه : سه نفر
وزن : 30 تن
طول : 8 متر
عرض : 3.1 متر
ارتفاع : 3 متر
سلاح اصلی : یک قبضه توپ 76 میلیمتری
برد موثر (برای مقابله با اهداف هوایی) : 6 الی 8 کیلومتر
برد موثر (برای مقابله با اهداف دریایی) : 20 کیلومتر
نرخ آتش : 80 االی 100 گلوله در دقیقه
وزن پرتابه : 12.5 کیلوگرم
سلاح ثانویه : یک قبضه تیربار کالیبر 7.62 یا 12.7
گردش برجک : 360 درجه
پیشرانه : دیزل توربوشارژ ایویکو مدل MTCA با حداکثر توان 520 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای : 100 کیلومتر بر ساعت
حداکثر برد : 800 کیلومتر
قابلیت های حرکتی :
شیب : %60
شیب جانبی : %40
گام عمودی : نیم متر
عبور از گودال : حداکثر 1.5 متر
 
مترجم : سینا نوریخانی 
منبع :
http://www.military-today.com/artillery/draco.htm

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +